Otváranie trhu s elektrinou - myslíme a konáme partnersky
TOP zákazníci v roku 2005V priebehu roku 2005 pokračovala Západoslovenská energetika (ZSE), a.s., v rozvoji individuálneho prístupu k svojim tzv. TOP zákazníkom, ktorých ročná spotreba na všetkých odberných miestach prevyšuje 2 GWh. V tejto oblasti sa ZSE podarilo zachovať si svoje vedúce postavenie medzi energetickými spoločnosťami na Slovensku.
Vzhľadom na špecifický spôsob odberu a priebehu spotreby pristupuje ZSE k svojim TOP zákazníkom prostredníctvom vysoko profesionálnych key account managerov (KAM). Táto skutočnosť sa prejavila predovšetkým v skvalitnení služieb na úroveň porovnateľnú s požiadavkami v oblasti predaja iných tovarov a služieb, v ktorých sa už dlhší čas uplatňujú princípy rozvinutého konkurenčného prostredia. Individuálny prístup mal u našich TOP zákazníkov veľmi priaznivý ohlas a služby KAM využívajú naplno pri riešení všetkých požiadaviek k ZSE.
Podľa platnej legislatívy je od roku 2005 za oprávneného odberateľa považovaný každý zákazník s výnimkou domácnosti. Pokračujúca liberalizácia trhu s elektrickou energiou sa prejavila aj zvýšením počtu uzatvorených individuálnych zmlúv, v ktorých bola so zákazníkmi dohodnutá individuálna cena rešpektujúca ročný hodinový odberový diagram zákazníka. V roku 2005 uzatvorila Západoslovenská energetika 60 zmlúv s individuálnou cenou, s ostatnými boli uzatvorené zmluvy na nové produkty, ktoré ZSE uviedla do života k 1. 1. 2005 pre všetkých oprávnených odberateľov. Západoslovenská energetika si uvedomuje vznik konkurenčného prostredia v dodávke elektriny, ale otvorenie trhu vníma zároveň ako výzvu zúročiť svoje dlhodobé skúsenosti na slovenskom trhu a ponúkať svojim TOP zákazníkom čoraz kvalitnejšie služby.
TOP zákazníci v roku 2005 | ||||||
Počet | Spotreba (TWh) |
Podiel
TOP na celkovej spotrebe |
||||
TOP zákazníci (nad 2 GWh) | 283 | 3,553 | 48 % | |||
z toho s individuálnou cenou | 60 | 2,277 | 30 % | |||
Biznis a retail zákazníci
Úsek starostlivosti o regionálnych zákazníkov zabezpečoval predaj elektriny a aktivity s tým spojené pre viac ako 42-tisíc oprávnených zákazníkov.
Začiatkom roka 2005 bol v spoločnosti daný do prevádzky nový informačný systém SAP s modulmi ISU a CRM, pomocou ktorých sa vykonávalo uzatváranie zmlúv na dodávku elektriny. V zmysle platnej legislatívy bolo potrebné uzatvoriť s oprávnenými zákazníkmi nové zmluvy na dodávku a distribúciu elektriny.
Aj napriek skutočnosti, že liberalizácia trhu, ktorá vstúpila do platnosti pre oprávnených zákazníkov od 1. 1. 2005, podarilo sa nám udržať si trhový podiel dodávky pre segment biznis na úrovni 99,9%. Obsluha tohto segmentu zákazníkov bola vykonávaná prostredníctvom 7 obchodných kancelárií a 10 mobilných predajcov elektriny.
Zákaznícke služby
Celý rok 2005 bol v znamení významných zmien s vplyvom na našich zákazníkov a na úroveň poskytovaných zákazníckych služieb – Call Centra a Billing Centra. Začiatkom roka bol implementovaný nový informačný a fakturačný systém SAP/ISU pre segment podnikateľov a v máji pre segment obyvateľstva. Zároveň boli implementované požiadavky vyplývajúce z novej energetickej legislatívy. Tieto zmeny vyvolali potrebu zúčtovacej fakturácie všetkých zákazníkov k 31. 3. 2005 v pôvodnom informačnom systéme SGC. Nábeh nového systému si vyžiadal niekoľkotýždňové odstávky z dôvodu migrácie dát, čím bola možnosť vybavovania zákazníckych požiadaviek obmedzená. V nadväznosti na legislatívne požiadavky bol zmenený obsah a štruktúra faktúr. Z dôvodu optimalizácie odpočtov boli zmenené odpočtové pochôdzky odberných miest a polročný odpočtový cyklus zákazníkov bol zmenený na ročný cyklus.
Zaviedli sme sledovanie saldokontného účtu zákazníkov a evidenciu jednotlivých informácií o platobnom správaní zákazníkov (spracovanie bankových dát smerom od zákazníka a k nemu, generovanie upomienok pre neplatenie, úročenie, plán splátok), čo predstavovalo uzavretie nových zmlúv s bankami a Slovenskou poštou. Ďalej sme spolupracovali na vývoji úplne nového modulu v SAP, tzv. SVP – sledovanie pohľadávok, ktoré sú vymáhané právne. Počas celého roka sme pracovali na odstraňovaní chýb, ktoré prinieslo zavedenie nového systému.
Všetky tieto zmeny vyvolali zvýšený počet kontaktov našich zákazníkov na spoločnosť. Ich enormný počet spôsoboval dočasnú neschopnosť vybavovania zákazníckych požiadaviek v reálnom čase, čo vyvolalo v niektorých prípadoch ich oprávnenú nespokojnosť. Situácia bola neustále monitorovaná a operatívne riadená za účelom jej skorej stabilizácie. Zákaznícke služby boli v priebehu roka personálne posilnené, čím celkový počet pracovníkov Call Centra dosiahol 100 operátorov.
V roku 2005 bolo vybavených 515 tisíc telefonických a 36 tisíc písomných požiadaviek zákazníkov, čo predstavovalo 18 % nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V októbri bol stav v zákazníckych službách stabilizovaný a požiadavky zákazníkov sa opäť spracovávajú v reálnom čase. Nadväzne boli aktivity zamerané na zvyšovanie kvality a efektivity zákazníckej starostlivosti.
Zmeny v produktových radoch AdaptPower a CompactPower
- Možnosť nahlásenia zmeny objednanej spotreby na nasledujúci
štvrťrok
Pri využívaní produktov z radu AdaptPower a CompactPower má odberateľ možnosť ovplyvniť cenu účtovanej spotreby aj prostredníctvom správneho odhadu budúcej spotreby. Zákazník si množstvo spotreby a interval tolerancie objednáva na kalendárny rok vopred po štvrťrokoch. O úpravu objednaného kvartálneho množstva spotreby a intervalu tolerancie mohol zákazník doteraz požiadať najneskôr 15 dní pred začiatkom nasledujúceho štvrťroku. Na rok 2006 ZSE upravila tento termín z 15 na 10 dní pred začiatkom ďalšieho štvrťroku.
- Úprava intervalov tolerancie
Intervaly tolerancie objednanej spotreby budú v roku 2006 zmenené, pričom dôjde k ich významnému rozšíreniu. Pri produktoch z radov AdaptPower a CompactPower si zákazník na základe odhadu budúcej spotreby vopred objednáva množstvo spotreby elektriny.
Ak zákazník spotrebuje menej elektriny, ako si objednal, tento rozdiel je účtovaný v cene za nedočerpanú elektrinu. V roku 2006 zavádza ZSE toleranciu pre nedočerpanie vo výške 3 %.
Výhody pre zákazníka
V prípade nedočerpania objednaného množstva elektriny o menej ako 3
% zákazník za nedočerpanú
elektrinu neplatí.
V prípade, ak zákazník spotrebuje viac elektriny, ako si objednal,
za rozdiel platí v stanovenej cene za prekročenie zvoleného
intervalu tolerancie. Najvýhodnejšia cena za elektrickú elektrinu je
pri najmenšom intervale tolerancie pre spotrebu. V roku 2006
rozširuje ZSE intervaly tolerancie pre prekročenie spotreby zo
súčasných intervalov 0 – 2, 0 – 4, 0 – 6, 0 – 8 % na 0 – 3, 0 – 6, 0
– 9 a 0 –15%.
Výhody pre zákazníka
– väčšia možnosť dosiahnuť priaznivú cenu za elektrickú energiu
– rozšírenie hornej hranice tolerancie spotreby z 8 % na 15 %
– zníženie platieb za prečerpanú elektrinu
– zníženie celkových platieb za spotrebovanú elektrinu
Nákup elektriny
V roku 2005 nakúpila ZSE celkovo 8 188 663 MWh elektriny. Z
uvedeného množstva predstavoval nákup z domácich zdrojov 6 463
714 MWh, čo tvorí 78,94 % z celkového objemu. V zahraničí naša
spoločnosť nakúpila 1 724 950 MWh elektriny, čo v percentuálnom
vyjadrení predstavuje 21,07 %.
V priebehu roka 2005 v oblasti nákupu elektriny na Slovensku
pokračovalo voľné krátkodobé
obchodovanie s odchýlkami. Na základe sledovania faktorov, ktoré
ovplyvňujú denný diagram
zaťaženia, realizovala ZSE nákup elektrickej energie pri jej
nedostatku, resp. predaj elektriny pri jej
prebytku. Týmto spôsobom sa našej spoločnosti podarilo dosiahnuť
optimalizáciu nákupu elektriny
a zníženie odchýlky. Prostredníctvom krátkodobého obchodovania ZSE
nakúpila 590 547 MWh
a predala 459 122 MWh elektriny, spolu sa tak zobchodovalo 1 049 669
MWh elektriny, čo
predstavuje nárast o 178 % oproti r. 2004. Nákup elektriny z obnoviteľných zdrojov predstavoval
celkove 40 770 MWh, čo tvorí 0,5 % z celkového nakúpeného objemu.
Životné prostredie
Životné prostredie je v popredí záujmu našej spoločnosti, ktorá si
uvedomuje svoju zodpovednosť pred budúcimi generáciami pri vytváraní
optimálnych podmienok na zachovanie života na Zemi.
Trvalým zlepšovaním stavu objektov a zariadení, ich postupnou
ekologizáciou, zlepšovaním procesov riadenia a zvyšovaním povedomia
zamestnancov sa Západoslovenská energetika snaží o kontinuálne
zlepšovanie správania k ochrane a tvorbe životného prostredia. Na
uvedené aktivity každoročne vynakladá značné finančné prostriedky. V
roku 2005 dosiahli investičné prostriedky spojené s touto činnosťou
vyše 20 miliónov Sk.
V oblasti vodného hospodárstva spoločnosť vytvára podmienky na
zabezpečenie hospodárneho
nakladania s vodami s cieľom minimalizácie ich znečisťovania a
dôsledne plní náročné požiadavky
vodného zákona v zaobchádzaní s nebezpečnými látkami. Zároveň
spoločnosť dodržiava základný
princíp odpadového hospodárstva – zabezpečovanie zhodnocovania
produkovaných odpadov v
maximálnej miere.
Maximálnu pozornosť v roku 2005 venovala inventarizácii zariadení s
obsahom polychlórovaných
bifenylov a ich postupnej likvidácii v súlade so zákonom o odpadoch.
Aktivity našej spoločnosti smerovali k ochrane avifauny
predchádzaním úhynom vtáctva montážou
hrebeňových zábran na stĺpy elektrického vedenia. V roku 2005 bolo
na 22 kV vedeniach ošetrených
hrebeňovými zábranami viac ako 2 500 ks podperných bodov. V záujme
zlepšovania ochrany
avifauny spoločnosť zvýšila spoluprácu s mimovládnou neziskovou
organizáciou Ochrana dravcov na
Slovensku. Riešenie opatrení zamedzujúcich úhynu vtákov na el.
vedení je podporované Projektom LIFE – Nature, v rámci ktorého
sa naša spoločnosť zaviazala investovať do ekologizácie el. vedení
sumu 10 mil. Sk. Montáž zábran bude prioritne budovaná v oblastiach
s výskytom orla kráľovského. V minulom roku sme ako partneri
projektu podporili realizáciu výstavy Orol – bez koruny, a predsa
kráľom uskutočnenej v priebehu apríla – júna v Slovenskom národnom
múzeu.
Spoločnosť je členom mimovládnej organizácie Asociácia priemyslu a
ochrany prírody.
Všetky dosiahnuté výsledky v roku 2005 v tejto oblasti sú v súlade
so schváleným dokumentom spoločnosti Zásady ochrany a tvorby
životného prostredia.
» Vytlačiť stránku