Spoločnosť Západoslovenská energetika (ZSE) uvádza do prevádzky prvú ultrarýchlu nabíjaciu stanicu na čerpacej stanici Slovnaft na diaľnici R1, v lokalite Budča.
Spoločnosť Západoslovenská energetika (ZSE) uvádza do prevádzky prvú ultrarýchlu nabíjaciu stanicu na čerpacej stanici Slovnaft na diaľnici R1, v lokalite Budča. Ide o prvú nabíjaciu stanicu tohto typu nielen na Slovensku, ale aj v Bulharsku, Chorvátsku, na Cypre, v Českej republike, Estónsku, Grécku, Maďarsku, Lotyšsku, Litve, na Malte, v Poľsku, Portugalsku, Rumunsku a Slovinsku. Komerčné spustenie nabíjacej stanice pre verejnosť je naplánované na december 2018.
Nabíjacia stanica Ultra-Fast umožňuje oveľa rýchlejšie nabíjanie elektromobilov s výkonom až 350 kW, čo výrazne skracuje čas na ich nabíjanie a sprístupňuje elektromobilitu aj pri dlhých jazdách. 15-minútové nabíjanie pokryje 400-kilometrový dojazd elektromobilu.
Nabíjacia stanica bola uvedená do prevádzky za účasti podpredsedu Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroša Šefčoviča, ďalších zástupcov Komisie, Helmuta Morsiho (DG Move), ďalej predstaviteľov Ministerstva hospodárstva a Ministerstva životného prostredia, ako aj partnerov projektu NEXT-E a partnerov podujatia.
Projekt NEXT-E je spolufinancovaný z fondu CEF (finančného mechanizmu na podporu infraštruktúrnych sietí) Európskej únie. Projekt vlani dostal od Európskej komisie doteraz najväčší grant na rozvoj elektromobility, na základe ktorého sa vybuduje 222 multi-štandardných rýchlonabíjacích staníc (50 kW) a 30 ultrarýchlych nabíjacích staníc (150–350 kW) v rámci kohéznej Európy.
Projekt NEXT-E vybuduje na Slovensku celkovo 25 nabíjacích staníc (18 rýchlonabíjacích staníc a 7 ultrarýchlych nabíjacích staníc).
Lokalita Budča predstavuje strategický bod prejazdu stredom Slovenska, ktorý dokáže vďaka technológii ultrarýchleho nabíjania komfortne prepojiť západnú a východnú časť Slovenskej republiky. Táto technológia prináša 7-násobne rýchlejšie časy nabíjania a priamo tak skracuje čas potrebný na jazdu elektromobilu. Ultrarýchla nabíjacia stanica umožňuje nabíjanie všetkých typov elektrických vozidiel s konektormi pre rýchle nabíjanie.
Spoločnosť ZSE považuje rozvoj elektromobility na Slovensku za jednu zo svojich priorít. Vzhľadom na charakter svojho pôsobenia prispieva k tomuto rozvoju predovšetkým komplexnosťou poskytovaných služieb elektromobility pod značkou ZSE Drive. „Sme zapojení do viacerých projektov, v rámci ktorých sa budujú stanice nielen na Slovensku, ale aj v rámci európskeho priestoru. Konkrétne projekt NEXT-E považujem za kľúčový z pohľadu jeho veľkosti, keďže budujeme nabíjaciu infraštruktúru v krajinách: Slovenská republika, Česká republika, Maďarsko, Slovinsko, Chorvátsko a Rumunsko,“ uviedol Marian Rusko, člen predstavenstva ZSE.
Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič uviedol: „Dnes máme v únii približne 150-tisíc verejne dostupných nabíjacích staníc, ale podľa našich odhadov ich do roku 2020 budeme potrebovať aspoň 800-tisíc. Trh s elektrickými autami totiž porastie závratným tempom a hustá, spoľahlivá sieť vysokorýchlostných nabíjacích staníc je kľúčová pre dôveru zákazníkov v nízkoemisné a bezemisné vozidlá. Tešia ma preto projekty ako tento z dielne Západoslovenskej energetiky, ktoré sa snažia kráčať s inovatívnymi trendmi a navyše ich spoluurčovať. Pre Slovensko ako svetového lídra vo výrobe automobilov na obyvateľa je to aj o dlhodobej priemyselnej konkurencieschopnosti a ďalších pracovných miestach. Rovnaký motív stojí aj za nedávno spustenou Slovenskou alianciou pre batérie.“
„V regióne strednej a východnej Európy má skupina MOL najdostupnejšiu sieť staníc. Cieľom našej Stratégie 2030 je uspokojovať potreby ľudí na cestách a popri kvalitných palivách a gastro ponuke Fresh Corner rozširovať aj služby v oblasti elektromobility. Aj vďaka projektu NEXT-E takto dokážeme lepšie vyhovieť požiadavkám zákazníkov a postupne dopĺňať našu sieť o nabíjacie stanice,“ povedal Gabriel Szabó, riaditeľ spoločnosti Slovnaft.
„EK / DG MOVE už od roku 2013 výrazným spôsobom podporujú inovatívne spoločnosti na Slovensku a v rámci samotnej prípravy zavedenia infraštruktúry alternatívnych palív sa zaoberajú priamym vykonávaním testov v reálnom prostredí. Slovenskí inovátori dosiahli mnohé veľké úspechy. Ďalším míľnikom na Slovensku je dnes uvedenie prvej NEXT-E ultrarýchlej nabíjačky v Budči.
V rámci našej najnovšej výzvy CEF Blending 2017 bude pozdĺž deviatich hlavných koridorov siete TEN-T na Slovensku vybudovaných mnoho ďalších takýchto staníc v prospech všetkých občanov EÚ.
Tento úspech bol dosiahnutý úzkou spoluprácou inovátorov z kohéznych aj nekohéznych krajín za podpory EK. Vedieme v nasadzovaní infraštruktúry nabíjacích staníc v globálnom merítku, no nie je čas na oddych, Európania potrebujú urýchliť zavádzanie elektrických vozidiel. Napredujme spolu!“, uviedol Helmut Morsiho (DG Move).
„Týmto prvým spustením inovatívnej ultrarýchlej nabíjacej stanice, vôbec prvej svojho druhu v regióne, spoločnosť ZSE jasne deklaruje svoj záväzok k čistej a udržateľnej mobilite. Spoločnosť EVBox je právom hrdá, že sa stáva súčasťou tohto projektu a prispieva spolu so ZSE k zmene povahy mobility nadchádzajúcich dní,“ dodáva Emmanuel Ourry, riaditeľ spoločnosti EVBox.
Projekt NEXT-E je príkladom jedinečnej spolupráce štyroch popredných koncernov v oblasti elektroenergetického, ropného a plynárenského priemyslu a dvoch producentov automobilov. Zapojili sa spoločnosti skupiny E.ON (Západoslovenská energetika na Slovensku, český E.ON Czech Republic, maďarský E.ON Hungary, rumunský E.ON Romania), spoločnosti skupiny MOL (zastúpené pobočkami vo všetkých šiestich zúčastnených krajinách), Hrvatska elektroprivreda v Chorvátsku, PETROL (v Slovinsku a Chorvátsku) a automobilky Nissan a BMW.
Európska komisia odobrila projekt na podporu rozširovania infraštruktúry nabíjacích staníc v strednej a východnej Európe NEXT-E poskytnutím grantu vo výške 18,84 miliónov eur. Grant bol udelený v rámci CEF (finančného mechanizmu na podporu infraštruktúrnych sietí). Cieľom projektu je vybudovanie siete nabíjacích staníc tak, aby boli európske krajiny navzájom prepojené. Nabíjacie stanice by mali byť vybudované do konca roka 2020.