Informácie pre zákazníkov Západoslovenskej distribučnej, a.s.
Informácie pre zákazníkov na distribučnom území Západoslovenskej distribučnej, a.s.
Zatopenie nehnuteľností a distribučných trafostaníc v povodí Dunaja prinútilo prevádzkovateľa elektrickej sústavy (Západoslovenská distribučná, a.s. - ZSD) prerušiť v postihnutých oblastiach dodávku elektrickej energie. Distribučnú sieť uvedieme do prevádzky ihneď po obnovení funkčnosti jej prvkov a zaistení jej bezpečnej prevádzky.
Kvôli prevencii úrazov elektrickým prúdom a vzniku požiarov sa obnovenie dodávky elektriny v postihnutých oblastiach vykonáva „zhora nadol“. Znamená to, že energetici preverujú funkčnosť a bezpečnosť prevádzky najskôr jednotlivých trafostaníc, potom rozvodných skríň a až nakoniec pristupujú k opätovnému pripojeniu jednotlivých objektov (domov, záhrad, dielní a pod.). Tam, kde to bude technicky možné, dodávku ihneď obnovia. Ak je poškodená elektroinštalácia domácnosti alebo distribúcie, tak obnovenie dodávky elektriny sa vykoná po nutnej oprave/výmene zariadenia.
Postup pri obnovovaní dodávky elektriny do odberných zariadení:
1. Ak nedošlo k zatopeniu domovej inštalácie, skrine elektromera alebo elektrického vedenia do objektu, dodávka bude obnovená ihneď spolu so sprevádzkovaním rozvodnej siete.
2. Ak došlo k zatopeniu celého objektu alebo jeho časti vrátane elektrickej inštalácie
(t.j. elektromer a/alebo elektroinštalácia objektu sa ocitli úplne alebo sčasti pod vodou), je nutné
- ohlásiť rozsah poškodenia na zákazníckej/poruchovej linke ZSD 0850 333 999/ 0800 111 567,
- zabezpečiť kontrolu, prípadne i opravu inštalácie objektu odborne spôsobilou osobou. Elektromer tvorí rozhranie zodpovednosti medzi ZSD a majiteľom/používateľom objektu, ktorý zodpovedá za všetky prvky elektroinštalácie od elektromera smerom k objektu.
3. Podmienky obnovenia dodávky elektriny:
a) po telefonickej žiadosti vlastníka objektu (alebo jeho splnomocnenca) s vyhlásením, že elektrické zariadenie bolo odborne skontrolované a je prevádzkovo bezpečné,
b) žiadateľ bude zároveň požiadaný o zodpovedanie otázky, či mal objekt alebo elektromerový rozvádzač pod vodou.
Zamestnanci ZSD vykonajú opätovné zaplombovanie, elektromer skontrolujú a vymenia bez poplatku.
Pred obnovením dodávky elektriny v objektoch s čiastočným zatopením bez zásahu elektrickej inštalácie upozorňujeme zákazníkov, aby najprv vypli ističe alebo poistky a odpojili elektrické spotrebiče používané v zatopených častiach domu a skontrolovali ich stav. V prípade zistenia akejkoľvek poruchy alebo pri neistote o stave zariadenia vypnite istič pred elektromerom, prípadne hlavný istič objektu.
Upozorňujeme, že zákazníkom zostáva povinnosť udržiavať svoje odberné elektrické zariadenia v stave, ktorý zodpovedá právnym predpisom a technickým normám. Kontroly či opravy elektrickej inštalácie je nutné zveriť kvalifikovaným osobám, t.j. odborným elektroinštalačným firmám či osobám s elektrotechnickou kvalifikáciou.
Prípadné poruchy v dodávke elektriny v úsekoch, kde bola obnovená dodávka elektriny, hláste na telefónne číslo 0800 111 567. Pred telefonátom skontrolujte, či nie je príčina v elektroinštalácii vo vnútri objektu.
Odberateľom v zaplavených oblastiach sa za spôsobené ťažkosti ospravedlňujeme a dovolíme si požiadať o trpezlivosť pri riešení tejto mimoriadnej situácie. Bezpečnosť i zdravie musia zostať prvoradými.
Západoslovenská distribučná, a.s.
Postup na stiahnutie (PDF, 327 kB)
Predpokladané otázky
„U susedov už svietia a ja ešte nie“ - prečo?
Domy/objekty aj v tesnom susedstve môžu byť napájané z rôznych miest elektrickej siete. Sú preto dve možnosti - dodávku do vášho napájacieho vedenia ešte nebolo možné obnoviť, resp. porucha je ešte priamo u vás.
Čo s poškodenými elektromermi?
Zaplavené alebo inak poškodené elektromery budú už v priebehu prvotných kontrol zo strany pracovníkov ZSD demontované. Po uskutočnených opravách a kontrolách elektrickej inštalácie v objektoch budú následne namontované nové elektromery. Náklady na výmenu elektromerov sú záležitosťou ZSD.
Ako bude vykonaný odpočet pri výmene elektromerov?
Stav odberu zaznamenaný na meradle pôvodného elektromera bude súčasťou protokolu o jeho výmene. Pokiaľ budete v čase výmeny elektromera doma, môžete sa o tom presvedčiť sami, prípadne potvrdiť stav svojím podpisom.
Akým spôsobom zoženiem elektroinštalačnú firmu?
Elektroinštalačné spoločnosti nájdete v Zlatých stránkach, prípadne môžete využiť ako zdroj informácií internet.
Kto zabezpečí a prípadne uhradí prácu elektroinštalačných firiem?
Vnútorná inštalácia v budovách je zvyčajne majetkom majiteľa nehnuteľnosti, ak nie je v nájomných zmluvách uvedené inak. Majiteľ zodpovedá aj za bezpečnú prevádzku týchto vnútorných inštalácií. Je teda aj v jeho záujme uviesť tieto zariadenia do prevádzky. Náklady spojené s opravami týchto zariadení teda hradí majiteľ nehnuteľnosti, ktorý si spôsobenú škodu môže uplatniť vo svojej poisťovni.